POMOCNY? ZBĘDNY?

Na moim blogu work-714934_1280nie mogło oczywiście zabraknąć tematu o najważniejszej instytucji  w moim obecnym życiu – Powiatowy Urząd Pracy. Tym bardziej, że już niedługo czeka mnie kolejna rozmowa z pośrednikiem pracy. Doświadczenia w kontakcie z nim mam zarówno jako osoba reprezentująca pracodawcę, stażysta-pracownik i osoba zarejestrowana. Jak go oceniam? Ta ocena zależy od mojego podejścia do tej instytucji oraz od nastawienia osób tam pracujących do mnie jako petenta, czyli nie zawsze byłam miła ja i nie zawsze mili byli oni. Co mnie skłania do negatywnego nastawienia? Czy jest coś co mogę powiedzieć o PUP pozytywnego? Myślę, że nie są nam obce poniższe stwierdzenia:

√ mam ubezpieczenie zdrowotnto niewątpliwie jeden z najważniejszych atutów, dla którego większość z nas się rejestruje. Zresztą przy początkowej rozmowie z doradcą mamy właśnie zapytanie czy gdyby nie ubezpieczenie to czy zarejestrowałbyś się?

× aktywizują mnie na siłę, a ja nie chcę do takiego stanu rzeczy przyznajemy się tylko przed samym sobą, nie wszyscy potrzebujemy wsparcia, forma wsparcia dla nas jest nieodpowiednia lub nie zamierzamy iść do pracy, więc po co się wysilać? 

√ muszę wyjść z domu niezależnie od nastawienia wyjście z domu i odpoczynek od naszego otoczenia na pewno wyjdzie nam na dobre

× oni mają pracę, więc im jest łatwiej mówić o motywacji przemawia przez nas zazdrość, że komuś może wiedzie się lepiej. Jasne, jeśli masz pracę, masz lepszy komfort psychiczny, jednak czy wiesz ile osoba pracująca musiała poświęcić czasu na naukę, ile kilometrów codziennie musi pokonać, może ma własne problemy?

√ może dostanę szkolenie co prawda, wszystko zależy od tego jakimi środkami dysponuje urząd, ale i tak warto dopytywać o możliwości, nigdy nie wiemy co może się przydać.

× nic nie robią, tylko piją kawę i patrzą w lusterko to tylko twoja obserwacja uporządkowanego biurka, tego że akurat stanowisko jest nieczynne, bo ktoś wyszedł coś zjeść lub akurat niesie kawę. Nie widzisz jednak jak wygląda sytuacja za biurkiem, ile trzeba wypełnić dokumentacji, raportów, telefonów,  itp.

√ przychodząc na giełdę pracy mam okazję do rozmowy z pracodawcą lub z jego przedstawicielem    jest to okazja, by przekazać swoją aplikację nie tylko za pośrednictwem e-mail. Pamiętaj jednak, że oprócz CV ważny jest też twój wizerunek, a więc czysty schludny wygląd Ciebie oraz twoich dokumentów. Jeśli w tej chwili nie ma nic dla Ciebie, może zadzwonić później, tym bardziej, że nie jesteś już dla niego anonimowy. Podczas Targów warto zabrać ulotkę z nazwami firm z którymi możemy za jakiś czas się skontaktować. Nie pytaj się ile pracodawca czy agencja na Tobie zarabia, zapytaj się o swoje wynagrodzenie i obowiązki. Dowiedz się co dzieje się na rynku i czy masz wystarczające kwalifikacje, taka informacja przyda Ci się do argumentacji w momencie składanie wniosku o dofinansowanie szkolenia.

× wstydzę się, że jestem bezrobotna  to również jest jeden z problemów, który wpływa negatywnie na nasze nastawienie

√ jeśli podejmę pracę interwencyjną może uda mi się znaleźć stałe zatrudnienie, jeśli nie uda mi się zasilić domowy budżet

× oni są niekompetentni, nic nie wiedzą o rynku pracy otóż z tym faktem po części się zgodzę, ponieważ podczas ostatniej wizyty pośrednik pracy zaczął mi zadawać pytania związane z portalami pracy, i z moim doświadczeniem zawodowym. Kiedy powiedziałam mu o wykonywanej pracy przyznał się, że nie przygotował się do rozmowy ze mną i nie spojrzał na to czym wcześniej się zajmowałam. Nie oznacza to jednak, że mam prawo do arogancji, czy pokazania tej osobie kto tu  jest ekspertem.

√ przychodząc do urzędu muszę wyjść z domu, w grupie osób z podobnymi problemami narzeka się lepiej  w myśl zasady syty głodnego nie zrozumie, a więc tylko bezrobotny zrozumie bezrobotnego

× traktują mnie z góry, jak zło konieczne   spróbuj być uprzejmy, jednocześnie pamiętając, że Ty też masz prawo oczekiwać takiego samego uprzejmego zachowania po stronie urzędnika. Odwróć role – spróbuj porozmawiać z osobą, która będzie Tobą: arogancka i roszczeniowa. Po zakończeniu pomyśl, że takich osób w ciągu jednego dnia doradca zawodowy może mieć dziesięć.

√ wypełniając testy, które uważam za niepotrzebne uczę się wypełniać dokumenty i czytać ze zrozumieniem  ta umiejętność jest bardzo przydatna kiedy musimy wypełniać wszelkiego rodzaju testy, kwestionariusze, czy też umowy u pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ nie wszyscy są przyzwyczajeni do wypisywania druków, formularzy, dlatego taka forma ćwiczeń na pewno zaprocentuje.

× i tak nie znajdą mi pracy po pierwsze nie możesz czekać, aż ktoś Ci poda pracę na tacy, a po drugie Ty sam musisz wykazać zaangażowanie w jej poszukiwaniu i zdobyć się na zmiany. Nie zapominaj, że do PUP przychodzą pracodawcy i również mogą zapytać o osoby zmotywowane lub poprosić o opinię na Twój temat. Jaką chciałbyś wtedy dostać?

Niezależnie od panujących opinii, czy PUP jest pomocny czy zbędny, musimy wiedzieć czego oczekujemy i jaką pomoc chcemy uzyskać , czy czujemy się na tyle silni i pewni, że sami podołamy temu niełatwemu wyzwaniu jakim jest poszukiwanie pracy.

Skomentuj

